BouwNieuws

Column Jan Wouter Humme WPP | 6

Bouwen in de hoogste versnelling

25 september 2018
De vorige editie verscheen begin juli. Vlak voor de zomervakantie. Op het project is echter weinig vakantie geweest. Op verschillende onderdelen is keihard doorgewerkt. Denk bijvoorbeeld aan de staalconstructie, de gevel, de werkplaatsen en aan het aanbrengen van de constructieve dokvloer.

De dokvloer is nu voor de helft gestort en afgewerkt. Hier spreek ik mijn waardering voor uit, gezien de grote inspanningen door verschillende partijen. De staalconstructie van de hal is nu bijna gereed en de gevel van de werkplaatsen is volledig voorzien van glas. De vloeren van de werkplaatsen en de galerijen zijn inmiddels ook gestort en de metselaar is op de eerste verdieping een heel eind gevorderd met de geluidsabsorberende wanden. Kortom we hebben niet stil gezeten.

Samenwerken (2)

Als je in de hoogste versnelling wilt bouwen is dat, gedurende het proces, voor alle partijen zoeken naar de juiste weg. Dan komt het telkens weer op samenwerken aan. Belangrijk om te constateren dat het – met medewerking van alle partijen – uiteindelijk goed komt. Al lopen
de onvermijdelijke frustraties soms
hoog op.

Zoals de bekende wielrenner Henk Lubberding in november vorig jaar tijdens onze kick-off aangaf: “Niet iedereen kan in de gele trui fietsen maar we kunnen wel allemaal bij de finish komen”. En daar sluit ik me bij aan.

Mooi voorbeeld van samenwerken

Tijdens de bouwvakantie is de grote lift geplaatst en is deze ook direct in gebruik genomen. Dit was mogelijk dankzij de flexibiliteit en het meedenken van Lakeman liften. Meer hierover in het artikel in deze krant op pagina 3. Op alle fronten wordt er hard gewerkt. Donderdag 13 september is van den Berg Transporttechniek gestart met het plaatsen van de drie bovenloopkranen. En bij De Kok Staalbouw is men druk bezig met het lassen van de dokdeur, zie pagina 10.

Open dag 15 september

Op 15 september is de 2e open dag geweest. Er waren, en dat was eigenlijk wel te verwachten, nog veel meer mensen dan de vorige keer. In totaal 360 mannen en vrouwen (en kinderen). Leuk om de reacties te horen. Veel mensen waren zichtbaar onder de indruk van wat gerealiseerd is en wat er nog gaat komen. Zeker nu het allemaal vorm krijgt en je overal de eerste afbouwactiviteiten kan zien. De begane grondvloer is geen zandbak meer maar een mooie gevlinderde betonvloer.

Constructieve uitdaging

In de WPP 4 hebben we een toelichting gegeven op de wijze, waarop de prefab betonwanden zijn gemonteerd en waarmee de constructieve stabiliteit van de hoogbouw en de laagbouw wordt verzorgd. Dit detail heeft wel wat voeten in aarde gehad. Niet overal paste het allemaal zoals we bedacht hadden, maar gelukkig is het allemaal goed gekomen. Een ander spannend moment was het storten van de begane grondvloer. De begane grondvloer zorgt namelijk voor de horizontale stabiliteit van de hoogbouw. Vanaf het moment dat de vloer is gestort, kan de doorkoppeling van de hoogbouw met de laagbouw worden verwijderd en kunnen de sandwichpanelen van de gevel van de hoogbouw worden aangebracht. Het eerste gedeelte van de begane grondvloer is 14 september gestort. Een paar dagen later is gestart met de sandwichpanelen van de hal. Het dok krijgt steeds meer vorm. Wederom een spannend moment.

Tot slot

De aandachtige lezer heeft begrepen dat niet alles vanzelf gaat. Toch blijft het mooi en te waarderen dat er altijd wegen worden gezocht (en gevonden) om het doel te bereiken. Het resultaat mag er straks dan ook zijn. Linksom of rechtsom. Dat gaat echt wel gebeuren.

De volgende editie van deze krant verschijnt medio november. We zijn benieuwd wat we jullie dan kunnen tonen. Dan zal de kachel en het licht branden en zijn we klaar om jullie te ontvangen voor een nieuwe rondleiding.

Jan Wouter Humme

Bouwimpuls BV