Dat Amsterdam een unieke dokrand krijgt is mede te danken aan het doorzettingsvermogen en enthousiasme van Arjan Mussert, manager facility services, en Jidde Hoogkamer, proces engineer van Royal van Lent.
In samenspraak met diverse partijen is het idee ontstaan om de energievoorziening in de dokrand te verwerken.
Het is wel zeker dat de dokrandvoorziening een van de meest besproken onderwerpen/details was tijdens de ontwerpfase. De oorzaak hiervan moet gezocht worden in de deadline en het feit dat het op de scheiding is van onder- en bovenbouw. Ook is deze toepassing niet bestaand om ergens te gaan bekijken maar gebaseerd op de ervaringen in Kaag. De damwand moet kunnen bewegen ten opzichte van de stalen koof waar de voorzieningen in komen. De stalen koof komt aan de vloer vast te zitten en zoals het tot nu toe bedacht is bestaat de bovenzijde uit een zogenaamd stalen Holumprofiel in combinatie met zwaar zetwerk.
Doel van de dokrandvoorzieningen, die bestaan uit aanvoer van elektra, perslucht en industriële gassen (Acetyleen, Zuurstof, Argon en Protegon), is dat er hierdoor minder kabels en slangen nodig zijn naar het jacht in aanbouw. Zonder dokrandvoorziening zouden deze kabels en slangen namelijk vanaf de productiemuur of buitenwand moeten komen.
“Het wordt een unieke dokrand”.