BlogBouwNieuws

Column Jan Wouter Humme WPP | 7

De tijd is omgevlogen: 16 december 2016 zijn we begonnen met de sloop van de oude ODS-hallen. 11 december 2017 werd, in de sneeuw, het eerste kielblok gestort en nu, 10 december 2018 is het gebouw nagenoeg gereed. Wie nu langs het gebouw rijdt ziet een mooie zilverkleurige hal met markante blauwe lichtstraten schitteren in de zon. Rijdend op de snelweg A5 zie beleef je de prominente aanwezigheid van een geweldig gebouw of je nu komt vanaf Schiphol of vanuit de Coentunnel.

Een geweldige prestatie en veel waardering

Gedurende 2 jaar is een meer dan normale prestatie geleverd door dit prachtige, super-functionele gebouw te laten verrijzen. Om nu te zeggen dat alles ‘gladjes’ is verlopen, neen dat is zeker niet het geval. We hebben bijvoorbeeld heel wat stress gehad over het aanbrengen van het geperforeerde, geluidsabsorberende metselwerk.
Maar goed, het resultaat mag er zijn – we hebben nu een mooie, robuuste binnengevel die alle werkgeluiden vanuit het dok zal absorberen.
Ook het leveren en plaatsen van de kade-elementen langs de Moezelhaven werd onverwacht spannend. De levering van de elementen kwam door een misrekening bij een fabrikant opeens op het kritieke pad te liggen. Adequaat  reageren van Cordeel en Royal van Lent maakte het mogelijk de elementen toch nog op tijd te kunnen monteren waardoor het asfaltwerk langs de oostgevel nog net op tijd kon worden aangebracht.
Ik wil daarom nogmaals mijn waardering uitspreken aan iedereen die zich hiervoor heeft hard gemaakt. De Haven BV, de leverancier van het ingestorte en thermisch verzinkte staalwerk, Cordeel de bekistingsfabriek en wegenbouwer Dura Vermeer. Nu, na 2 jaar bouwen is het dok bijna klaar, al moet er nog wel installatiewerk door de BRI groep worden uitgevoerd. De eerste verlichtingsarmaturen in de hal zijn opgehangen en branden inmiddels. Het is grappig om te zien dat het armatuur dat maanden bij ons op kantoor heeft gelegen en dat tenminste met twee man sterk moest worden opgepakt, eigenlijk helemaal in het niet valt nu het in de hal gemonteerd is.

Korte broek en radio

Op de bouw was het dragen van een korte broek niet toegestaan. Deze regel was ingesteld om het risico op letselschade te beperken. We waren afgelopen zomer volop aan het werk
tussen de stekeinde en vloerwapening. Het risico om met je been achter een wapeningstaaf te blijven hangen, met letsel als gevolg was daardoor groot. Ook het gebruik van radio’s was niet
gewenst, om goede communicatie op de bouwplaats mogelijk te maken.
Deze maatregelen zijn ons niet in dank afgenomen. Later zijn wij ook teruggekomen op ons beleid. Vanaf 15 november jl. is de korte broek weer toegestaan (al zullen niet veel mensen daar voor kiezen gezien de temperatuur). Ook het gebruik van radio’s op de bouw is inmiddels toegestaan tot vreugde van iedereen. Om dit te ondersteunen heeft iedereen op de bouw een T-shirt gekregen waarmee op een ludieke wijze het gebruik van radio’s wordt aangekondigd. Met deze symbolische daad hebben we “de laatste loodjes” van de bouw willen markeren. We hebben inmiddels
begrepen dat dit zeker gewaardeerd wordt.

Spectaculaire finish

In de nacht van 3 op 4 december heeft het transport van de dokdeur vanuit de fabriekshal van De Kok Staalbouw in Heerle naar Bergen op Zoom plaats-
gevonden. Daar wordt de deur voorbereid op de reis over het water naar Amsterdam. De dokdeur zal vervolgens op locatie op zijn definitieve positie in worden gehesen. Op dit moment worden de voorbereidingen getroffen voor het “dokkozijn”. De eerste delen hiervan zijn de afgelopen periode gestort. Het is de bedoeling dat de dokdeur met een hefponton in wordt gehesen
op 14 december. Als alles goed gaat vormt de deur direct een waterdichte aansluiting met het “kozijn”.

Eerste jacht ligt al te wachten

Als alles volgens plan verloopt, wordt het tijdelijke damwandscherm nog voor het kerstreces verwijderd. Dit ter voorbereiding op de komst van de “bnr 814”, een fantastisch superjacht van 93 meter lang. Dit jacht heeft onlangs de bouwhal
Kaag verlaten en wordt eind januari als eerste jacht in het splinternieuwe dok in
Amsterdam verwacht voor de verdere afbouw. De kielblokken om de “ bnr 814” te positioneren zijn inmiddels gestort en liggen klaar om gebruikt te worden. Al met al betekent dit ook dat er veel moet worden afgestemd en er geen ruimte is voor vertragingen. En natuurlijk mooi om te zien dat de hal zo snel al in gebruik genomen zal worden.

Open dag

Royal van Lent stelt iedereen voor de 3e keer in de gelegenheid naar een open dag te komen. Dit keer zal deze gehouden worden op 15 januari 2019.
Iedereen ontvangt daar t.z.t. een uitnodiging voor.

Tot slot

Onder druk wordt alles vloeibaar. Iedereen kent deze uitspraak en weet wat daarmee bedoeld wordt. Zo is het op dit moment ook op het project. We naderen de eindstreep, maar er moet (zoals altijd) ook nog veel gebeuren. Daarmee komen partijen soms letterlijk en figuurlijk in elkaars vaarwater. Dat geeft best wel wat spanningen. Om toch de rust te houden wordt van iedereen wat extra’s verwacht. We naderen de finish en de eindsprint is begonnen.
Dus … nog even volhouden!

Jan Wouter Humme
Bouwimpuls BV