BlogBouwNieuws

Duikers bereiden de stort van de dokvloer voor WPP | 4

Duikers bereiden de stort van het onderwaterbeton voor. Nadat het dok trapsgewijs is ontgraven, zijn de duikers van Aquatech Diving BV uit Joure aan de
slag gegaan met het “schoonmaken” van de paalkoppen.

Van 366 palen moet de groutlaag, die om de prefabpaal zit, verwijderd worden. Dit is een heel vervelend en arbeidsintensief klusje. De grout blijkt erg hard en muurvast om de paalkop heen te zitten en is daardoor erg moeilijk te verwijderen. Daar komt dan nog bij dat het zicht onder water erg slecht is; tot zo’n 5 cm. De duikers moeten dan de werkzaamheden op gevoel uitvoeren. Geen eenvoudige opgave dus.

1 man onder en 2 man boven water

Het werk van Aquatech wordt uitgevoerd in een team van 3 personen. Een duiker, een technische duikploegleider voor de coördinatie en controle boven water en een stand-by duiker, die bij calamiteiten de duiker onder water kan helpen. De laatste wisselt om de 1,5 uur van functie met de duiker. Een duiker is dus gemiddeld telkens 1,5 uur onder water.

Naast de paalkoppen maken de duikers ook de damwandkassen schoon. Na het schoonmaken van de paalkoppen wordt er een grindlaag aangebracht die de bodem van het dok stabiliseert en slib opvangt. Na het aanbrengen van het grind worden door duikers wapeningskorven rondom de palen aangebracht. De duikers kunnen onderwater lassen, branden, boren en zagen. En dat allemaal op de tast.

Ze kijken met hun handen

Knap werk allemaal want ze zien geen hand voor ogen in het dok. De duikers van Aquatech Diving zijn echte specialisten, die zo nodig uitsluitend op gevoel kunnen werken. Ze zijn “gewend om met hun handen te kijken”. Als je dit voor de eerste keer hoort, is het moeilijk voor te stellen hoe dat in zijn werk gaat. Je staat hier eigenlijk ook niet bij stil, want hoe vaak kom je in aanraking met het werk van deze specialisten.

Het storten van de onderwater betonvloer

Als de duikers alles in gereedheid hebben gebracht kan het onderwaterbeton gestort worden. 3600 m3 onderwaterbeton wordt in één doorgaande fase aangebracht. Dat is in praktijk 64 uur aaneengesloten doorwerken. In verschillende ploegen, dat dan weer wel, dag en nacht. In totaal komen er, gedurende deze periode, 300 vrachtauto’s op de locatie.

Niets aan het toeval overlaten

Tijdens deze fase wordt er uiteraard niets aan het toeval overgelaten. Een reserve betonpomp staat stand-by. Er zijn afspraken gemaakt met een 2e reserve betoncentrale, voor het geval de eerste uitvalt. Er staat een extra team duikers stand-by en er worden voldoende betonmixers ingezet om een continue aanvoer onderwaterbeton te garanderen.

Niet te vloeibaar en ook niet te dik

Zo’n enorme logistieke klus vergt veel voorbereiding, aandacht en expertise. Zo is bijvoorbeeld een proefstort op locatie gedaan ter voorbereiding van het werkelijke storten. Met deze proefstort is de consistentie (de vloeibaarheid) van het beton getest. Tevens is gekeken hoe de beton “vanzelf” om de paalkop kruipt. Het beton moet voldoende samenhang hebben, mag niet te snel maar ook weer niet te langzaam uitharden. Het mag daarom niet te vloeibaar zijn en ook weer niet te dik. Kortom een hele toer om het optimale mengsel te vinden. Bij het storten van het onderwaterboten waren experts van ABT, Albeton, Cordeel Nederland, Faber Betonpompen en Hak Specialistisch Grondverzet betrokken.

Na het storten volgt het wachten

Wachten tot het beton voldoende uitgehard is om het water weg te kunnen pompen.