Vrijdag 16 maart
Het team van de Kok Staalbouw heeft zich verzameld op de bouwplaats van Royal van Lent. De rupskraan van Cordeel hijst de kubuscontainer met gereedschap in de toekomstige werkplaats en de monteurs kunnen hem gaan inrichten. Bouten, moeren en ringen worden op volgorde gesorteerd en in de rekken geplaatst om een goed overzicht te creëren. Om maandag 19 maart de eerste spantkolommen te plaatsen worden de malplaten van de ankers verwijderd en de stelmoeren op hoogte gezet. Vervolgens komt de eerste vracht dokrandleuningen op de bouwplaats aan. Deze worden direct na het lossen op de dokrand gemonteerd door de monteurs.
Maandag 19 maart
Het echte werk kan beginnen. De eerste drie spantkolommen zijn om 5.30 uur, netjes op tijd, aangekomen. Voor het plaatsen van de spantkolommen wordt een 150 tons kraan van Mammoet ingeschakeld omdat de vlucht voor het plaatsen van de 1e kolom zo’n 36 meter betreft. De kolommen worden eerst zorgvuldig één-voor-één van de wagen gelost. Om een indruk te geven: een spantkolom weegt 8400 kg en is 13,5 meter lang en 6 meter breed. De eerste kolom wordt middels rijgkettingen aangeslagen door de rigger/voorman Patrick van Ginkel. De spantkolom wordt vervolgens rustig en voorzichtig overeind getrokken en op de M42 ankersets geplaatst. En .. de allereerste kolom staat! Na het plaatsen van de drie kolommen wordt de vracht vloerliggers gelost. Er is besloten dat het secundair staal voor de liggers, de hoeklijnen en leuningen, direct gemonteerd wordt. De leuningen verkleinen het risico van vallen als er later in de week aangelijnd op de vloerplaten wordt gewerkt.
Dinsdag 20 maart
De eerste drie stalen stramienen staan inmiddels overeind. De kanaalplaatvloeren worden aangevoerd en er kan begonnen worden met het plaatsen van de betonnen vloerdelen. Deze worden voorzichtig, diagonaal van boven in de constructie gehesen om zo beschadigingen aan het staal te voorkomen.