BouwNieuws

Hoe plaats je een 20 ton wegende Shipyard-DOOR tot op de cm nauwkeurig tussen de kolommen? WPP | 6

Vrijdag 24 augustus heeft de levering van de 900 m2 grote hefdeur plaatsgevonden.

Dat daar veel aan vooraf is gegaan, mag geen verrassing zijn. In de WPP 5 hebben wij u reeds geïnformeerd over stap 1, de productie van deze deur in Turkije.

Stap 2 | transport, assemblage & montage

In juni is de deur vanuit Turkije naar Nederland getransporteerd. Vanwege het formaat en gewicht worden dergelijke grote deuren normaal gesproken op de bouwlocatie geassembleerd. Matex Deuren werd echter voor een extra uitdaging geplaatst, omdat op de bouwlocatie weinig ruimte was voor assemblage ter plekke. Daarom is besloten om de deur zes kilometer verderop in de Amsterdamse haven te assembleren.

Montage met een drijvende bok

Er is voor deze assemblagelocatie gekozen, omdat deze aan het water ligt. Zo kon de deur met een drijvende bok met kraan van de opbouwlocatie naar de bouwlocatie vervoerd worden. Het 30 meter lange en 20 ton zware deurenpakket is vervolgens in samenwerking met Mammoet tot op de centimeter nauwkeurig op de juiste plek in de opening geplaatst.

De geleiders van deze imposante Shipyard-door zijn in de werkplaats bij De Kok Staalbouw al op de kolommen van de staalconstructie gemonteerd. Dit heeft heel veel montagetijd op de bouw bespaard.

De deur ‘zweeft’ nu nog boven het dok

Royal van Lent heeft Cordeel Nederland BV een aantal tijdelijke steunbalken laten aanbrengen waarop de deur nu rust.

Matex is inmiddels bezig om de deur met staalkabels “in te scheren”. Als dit klaar is, takelt de deur zichzelf omhoog aan zijn eigen hefkabels. Boven aangekomen wordt de bovenkant van de deur aan de staalconstructie bevestigd en hangt de deur in geopende positie aan het staal. Klaar om daarna gebruikt te worden.

Prachtige samenwerking

Een prachtig staaltje samenwerking leidde ertoe dat binnen enkele uren na de afvaart de deur al op haar plek lag. De deur ligt nu klaar om afgemonteerd te worden. De goede voorbereiding en nauwkeurige afstemming van het tekenwerk van de verschillende partijen hebben ervoor gezorgd dat alles paste en de deur zonder problemen klaar gemaakt kan worden voor gebruik.

Matex Deuren levert voor dit project ook de ruim 70 branddeuren, snel- roldeuren en sectionaaldeuren. Deze verschillende deuren worden gemonteerd zodra het eerste gedeelte van de begane grondvloer is gestort.

Wij houden u op de hoogte!